woensdag 11 november 2015

De Goedveiligman

Hij is onderweg… Maandagavond was het eerste Sinterklaas journaal weer op tv. Dieuwertje Blok nam ons gezin voor het zoveelste jaar mee in de wereld van het Sinterklaasfeest. Ademloos op het puntje van de bank zat mijn zoontje van zes. In slechts tien minuten, want langer duurt het Sinterklaasjournaal niet, leek hij betoverd. De magie rondom het Sinterklaasfeest blijft heel speciaal.

Niets van wat de goedheiligman verkondigd wordt in twijfel getrokken. Zijn boodschap is de waarheid. Aandachtig absorbeert mijn zoon elke letter die de goedheiligman uitspreekt. En over overwicht gesproken; honderdduizenden kinderen ruimen plots zonder tegenstribbelen hun kamer op, eten netjes met mes en vork en zijn nauwelijks te betrappen op ongewenst gedrag. Dit aangeleerd gedrag zit zo diep geworteld dat zelfs volwassen mensen nog altijd een soort van onderdanige en uiterst respectvolle houding aannemen wanneer de Sint verschijnt.
Zaterdag zetten de Sint en zijn Pieten voet aan wal. Nederland is tot en met vijf december volledig in de ban van het Sinterklaasfeest met als spektakelstuk pakjesavond! Winkelstraten ademen Sinterklaas. In de huizen ruikt het naar speculaas en warme chocolade. Nederland maakt zich op voor de winter en kruipt lekker bij elkaar. Buiten is het guur en binnen is er tijd voor het gezin. Oer-Hollandse gezelligheid. Daar is het volgens mij ook ooit om bedacht. Omdat ik de huidskleur van de Pieten in dit verhaal niet relevant vind, lees je hierover in dit stuk verder niets.
Wat mij aan het denken zette was wat anders. De beïnvloeding van houding en gedrag waartoe de Sint met zijn aanwezigheid in staat is intrigeert mij. Zo erg zelfs dat mijn gedachten even met mij aan de haal gingen. In mijn hoofd maakte ik een vergelijk met een Hoofd BHV en ‘zijn’ BHV-ers. Een hersenspinsel dat resulteerde in onderstaand verhaal.
Voor de goede orde... Een Hoofd BHV is er om de beleidsmatige zorg voor bedrijfshulpverlening binnen een organisatie goed te organiseren.
Stel je voor dat…..
Niet Sinterklaas maar ‘Hoofd BHV’ aanstaande zaterdag voet aan wal zet. Dat hij wordt opgewacht door duizenden zingende, uitzinnige kinderen. Dankbaar omdat hun papa’s en mama’s dankzij hem een veilige werkplek hebben. Dankbaar omdat Hoofd BHV goed opgeleide BHV-ers heeft meegebracht. BHV-ers die adequaat kunnen handelen bij een calamiteit. Het verschil kunnen maken. En soms zelfs mensenlevens kunnen redden.
Zijn boodschap over het organiseren van bedrijfsveiligheid en het kunnen waarborgen van de continuïteit van organisaties wordt zonder twijfel aangenomen als waarheid. Sterker nog; men hangt aan zijn lippen en zorgt er naar hartenlust voor dat veiligheid goed georganiseerd wordt. Of is in dit geval misschen wel bang om de ‘zak’ te krijgen omdat ze het niet goed geregeld hebben. De boodschap van Hoofd BHV is onveranderd: “wie zoet is krijgt lekkers”. Gehoorzamen loont! De burgemeester heet hem welkom en zoals elk jaar spreekt hij de woorden: “Alle (werk)schoenen mogen vanavond worden gezet”.
Heel Nederland is deze maand extra in de ban van veiligheid. De uiterst vrolijke en opgewekte BHV-ers delen pleisters uit en controleren alle huizen en bedrijven. In geval van een calamiteit komen ze direct in actie. Zo voorkomen ze erger. Omdat ik de kleur van het BHV-hesje in dit verhaal niet relevant vind, lees je hierover in dit stuk verder niets.
Hoofd BHV moedigt goed werkgeverschap aan. Om u bij het organiseren van veiligheid zo goed mogelijk te helpen, hebben Hoofd BHV en zijn BHV-ers dit proces overzichtelijk beschreven.
Het grote boek
Hoofd BHV put voor het organiseren van bedrijfsveiligheid traditiegetrouw uit zijn grote boek. Hierin staat alle wet- en regelgeving beschreven die werkgevers verplichten een beleid te voeren om uw medewerkers en andere aanwezige personen te beschermen. Op het gebied van eerste hulp bij ongevallen, brandbestrijding en ontruiming treft u noodzakelijke maatregelen. Preventief maar ook voor optreden tijdens en na een calamiteit.
“ in één of andere hoek?!”
Als u weet met welke risico's uw organisatie te maken kan krijgen, kunt u hiervoor passende maatregelen treffen. Door het uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E, niet te verwarren met de ROE) krijgt u hiervan een goed beeld. De RI&E dient tevens als basis voor uw bhv-organisatie.
Verlanglijstje
Op basis van de wetgeving, uw aanwezige risico's en uw ambitie bepaalt u het te voeren beleid voor uw bhv-organisatie. In dit beleid legt u de volgende dingen vast:
  • structuur en omvang;
  • bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken;
  • opleidings- en oefenplan;
  • financiën en verzekeringen
Wanneer alle beleidsaspecten zijn vastgelegd, worden deze in een bedrijfsnoodplan uitgewerkt tot praktisch uit te voeren instructies. Dit is ook het moment om te bepalen welke cursussen en middelen nodig zijn om dit plan te kunnen uitvoeren. Ook biedt het bedrijfsnoodplan relevante informatie voor de professionele hulpdiensten.
Pakjesavond
Tot slot van dit niet alledaagse inzicht, geheel in stijl een klein gedicht.
Pakjesavond is bijna daar. Maar het organiseren van bedrijfshulpverlening is nooit klaar!
Het vraagt om het bijhouden van kennis en vaardigheden met gedegen opleiding. Ook dient u rekening te houden met eventuele wijzigingen in wet- en regelgeving.
Bij veranderingen aan of in het gebouw dient u maatregelen te treffen.
Heeft u hierover nu of na pakjesavond nog vragen? …Bel ons ff
Ik wens jullie allen een heel fijn Sinterklaasfeest!
Franck Rutten
manager marketing & communicatie
BHV.NL

NB: waar ik “hij” heb geschreven kan natuurlijk ook “zij” worden gelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten